Napoleon: kroninger og musikk

I dag er det årsdag for kroningen av to franske keisere: Napoleon I (1804) og Napoleon III (1852). Den førstnevnte var sistnevntes onkel (farbror) og er nok best kjent. Men begge endte sitt liv utenfor Frankrike, henholdsvis som fange på St. Helena i Sør-Atlanteren og som landflyktig i England.

Beethovens Eroica-symfoni har fire satser. De tre siste begynner på (min:sek): 2. 14:41, 3. 31:53, 4. 37:40.

Napoleon I lot seg krone som keiser med bakgrunn i sin popularitet. Han hadde begått statskupp noen år tidligere, og hadde brukt sin makt til å gjennomføre reformer og til å føre vellykkede erobringskriger mot nabolandene. Hans suksess som førstekonsul (tittelen han tok etter statskuppet) ble også beundret utenfor Frankrike, bl. a. av komponisten Ludwig van Beethoven, som dedikerte sin tredje symfoni til Napoleon Bonaparte. Men da Beethoven fikk høre at Napoleon var blitt kronet til keiser, likte han det så dårlig at han fjernet dedikasjonen og kalte symfonien Eroica. Den regnes som musikkhistoriens første store symfoni.

Ellers er vel Napoleon i musikk for mange knyttet til barnesangen Napoleon med sin hær over Alpene dro (han gjorde faktisk det, i 1800, altså før han ble keiser). Melodien er den samme som Gammel jegermarsj‘s innledningstema, som høres ut som det kan være hentet fra et hornsignal. Leseren kan sammenlikne de to melodiene nedenfor:

Napoleon med sin hær over Alpene dro.
Gammel jegermarsj

Et tredje «musikkstykke» er knyttet til Napoleon – hverken til Napoleon I eller til Napoleon III, men til Napoleon XIV («musikkstykke» i anførselstegn fordi dette nærmest er det som i dag har den engelske betegnelsen rap, men som, da innspillingen ble gjort i 1966, ikke hadde noen betegnelse). Jeg kjøpte 45-platen, og konstaterer at bare A-siden er med i YouTube-gjengivelsen. Derfor er B-siden gjengitt til høyre nedenfor. Ikke les avslutningen nederst før B-siden er spilt!

They’re coming to take me away, haha. Klikk ovenfor for å høre A-siden.
They’re coming to take me away, haha. Klikk ovenfor for å høre B-siden.

Som noen kan ha hørt av innspillingene ovenfor er B-siden identisk med A-siden, men spilt baklengs. Slike morsomheter kunne man gjøre med en gammel, analog innspilling. Det forsvant med digitale medier, i likhet med uttrykk som «hakk i plata» o.l.


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *