Undervanns- og lufttransport

For 32 år siden i dag ble jernbanetunnelen under Den engelske kanalen åpnet. For det er en jernbanetunnel; de som vil ha med bilen, må ta den med som «reisegods», noe det er lagt til rette for og som koster fra 50 pund én vei (for min Transit varebil koster det – ifølge nettbestillingssiden – 171 pund tur-retur på ukedagene denne uken).

Alle ferger mellom Norge og Storbritannia er visst nedlagt, bortsett fra en DFDS-rute fra Brevik til Immingham. Men den er for tungtransport, ikke for vanlige folk. Den som vil ta sjøveien til Storbritannia, har flere alternativer, som alle begynner med en fergetur til Danmark. Etter at ruten Esbjerg – Harwich ble lagt ned, er nå nærmeste mulighet Hook van Holland – Harwich. Kjøreavstanden fra Hirtshals til Hook van Holland er 1.030 km (Google Maps).

I blogginnlegget Bilturer på tvers (juni 2019) skrev jeg om en familie som reiste fergefritt fra Rosendal i Hardanger til London (kan noen bekrefte historien?). Noe tilsvarende kunne jeg tenke meg å gjøre selv. Kjøreavstanden fra Oslo til Calais via Øresundsbroen er 1.806 km (Google Maps).

Hvis man ikke trenger bil mens man er i Storbritannia, eller man viker tilbake for venstrekjøring (som etter egen erfaring er forholdsvis enkelt med egen bil), er eneste alternativ fly. Luftskip ville kanskje vært mer miljøvennlig, men forsvant som alternativ innen lufttransport etter ulykken for 85 år siden i dag, da luftskipet HINDENBURG kom i brann under landing (egentlig «fortøying») ved Lakehurst Naval Air Station i New Jersey i USA. Det foreligger visst planer om luftskipsruter i dag, men de går vel i vasken når verdens finansmiljøer er blitt påminnet om HINDENBURG-ulykken gjennom denne bloggen. Kanskje de heller kan bruke pengene på en fergerute mellom Norge og Storbritannia?


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.