Blid-ting – kategori-betegnelsen på dette innlegget – er inspirert av kategori-betegnelsen biting, som er omtrent det motsatte. Men i innlegg som er merket blid-ting, bites det ikke. Dette handler om noe ekstra positivt, gjerne litt uventet.
For mange år siden ble sparebanken Bien min bank. Til da hadde Sandvika-filialen for Bergens privatbank -> Bergen bank -> Den norske bank tjent meg godt nok. Men etter hvert bar denne banken mer og mer preg av sitt oppnavn «Den dorske bank», så jeg begynte å lete etter alternativer, og endte opp med Bien.
Da jeg ble kunde, var sparebanken Bien forholdsvis ny som bank. Men blant småsparere i Oslo var den kjent som spareforeningen Bien (med navn etter «den flittige bi», tror jeg), som hadde ekistert siden 1885.
Bien har hovedkontor i Vika i Oslo, og har aldri hatt noen filialer. Siden mitt kundeforhold der begynte, har jeg ordnet banktjenester ved hjelp av først telefonbank, etter hver nettbank. Nå har Bien lansert «Bank på døra», en ordning som gjør at banken oppsøker kunden hjemme eller på arbeidsplassen (formodentlig i Oslo-området). «Trenger du hjelp til digitale banktjenester på mobil, PC eller nettbrett? Våre bankrådgivere møter deg der du er!» står det i Biens nett-presentasjon av tjenesten. Et eksempel til etterfølgelse!