Flomstengt vei

Sist søndag kunne NRK melde at E-134 var stengt ved Mjøndalen. Der er veien bygd slik at den ikke tåler flom. Kanskje den ble bygd omtrent samtidig med Hanekleivtunnelen på E-18, en tunnel som raste sammen i 2006 (se Statens vegvesen – eller Satans vegvesen? fra november 2017).

Søndag befant jeg meg i Rauland og skulle kjøre hjem mandag. Den skattefinansierte mediekanalen NRK hadde mandag morgen ikke mer å fortelle om E-134 ved Mjøndalen enn at den fortsatt var stengt, og dette innslaget gikk i reprise hele formiddagen. Omkjøringer ble det ikke sagt noe om.

Sandvika i Bærum står heller ikke blant de 40 Sandvika’ene nedover på listen.

Jeg skulle hjem, og oppsøkte Statens vegvesens nettsider for å finne mer informasjon. Der fant jeg tidlig ut at Sandvika i Bærum ikke eksisterer, i hvert fall ikke under «Planlegg en kjøretur» på nevnte nettsider, så jeg valgte Asker og regnet med å finne veien derfra og hjem uten hjelp fra Veivesenet. Den ruten som ble foreslått, gikk der veien ifølge NRK var flomstengt. Etter noen klikk-manøvrer kom det opp en omkjøring som jeg ikke helt klarte å finne ut av.

I tro på at det fantes en omkjøring, ga jeg meg trøstig lykken i vold, og dro av gårde. Jeg antok at omkjøringen begynte ved rundkjøringen nær Hokksund, og at det ville være skilt om det i god tid på forhånd. Det var det ikke. Omkjøringen var skiltet i selve rundkjøringen med en skiltbukk som sto i avkjøringen mot Mjøndalen. Men den siste kilometeren før rundkjøringen var det saktegående kø, så det var bare å følge etter bilen foran.

Som kjent er Satans vegvesen perfekt, så jeg vil ikke antyde at E-134 burde tåle flom ved Mjøndalen eller at merkingen av omkjøringen kunne vært gjort bedre. Eller at Sandvika burde komme inn på kartet.


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *