Sist søndag kunne NRK melde at E-134 var stengt ved Mjøndalen. Der er veien bygd slik at den ikke tåler flom. Kanskje den ble bygd omtrent samtidig med Hanekleivtunnelen på E-18, en tunnel som raste sammen i 2006 (se Statens vegvesen – eller Satans vegvesen? fra november 2017).
Søndag befant jeg meg i Rauland og skulle kjøre hjem mandag. Den skattefinansierte mediekanalen NRK hadde mandag morgen ikke mer å fortelle om E-134 ved Mjøndalen enn at den fortsatt var stengt, og dette innslaget gikk i reprise hele formiddagen. Omkjøringer ble det ikke sagt noe om.
Jeg skulle hjem, og oppsøkte Statens vegvesens nettsider for å finne mer informasjon. Der fant jeg tidlig ut at Sandvika i Bærum ikke eksisterer, i hvert fall ikke under «Planlegg en kjøretur» på nevnte nettsider, så jeg valgte Asker og regnet med å finne veien derfra og hjem uten hjelp fra Veivesenet. Den ruten som ble foreslått, gikk der veien ifølge NRK var flomstengt. Etter noen klikk-manøvrer kom det opp en omkjøring som jeg ikke helt klarte å finne ut av.
I tro på at det fantes en omkjøring, ga jeg meg trøstig lykken i vold, og dro av gårde. Jeg antok at omkjøringen begynte ved rundkjøringen nær Hokksund, og at det ville være skilt om det i god tid på forhånd. Det var det ikke. Omkjøringen var skiltet i selve rundkjøringen med en skiltbukk som sto i avkjøringen mot Mjøndalen. Men den siste kilometeren før rundkjøringen var det saktegående kø, så det var bare å følge etter bilen foran.
Som kjent er Satans vegvesen perfekt, så jeg vil ikke antyde at E-134 burde tåle flom ved Mjøndalen eller at merkingen av omkjøringen kunne vært gjort bedre. Eller at Sandvika burde komme inn på kartet.