Franz Krienbühl – kanskje best kjent her til lands som skøyteløper, men han var egentlig arkitekt – ble født for 94 år siden i dag. Han levde fortsatt i Rogalands avis i 2004, og jeg husker navnet fordi en av romkameratene i min militærtjeneste på Lahaugmoen ropte «Kom igjen, Krienbühl!» hvis han syntes noe gikk litt tregt. For det var ikke fart på banen som gjorde Krienbühl kjent, kanskje heller kreative ferdigheter han tok med seg fra sin arkitektvirksomhet. For det som står igjen etter Krienbühl er synlig under alle skøytekonkurranser i dag: «kondomdressen». Han oppfant den, og gikk fra litt langsomt til litt hurtigere på skøytebanen. Krienbühl deltok i to OL (Grenoble 1968 og Innsbruck 1976), der beste resultat var en 8. plass på 10.000-meteren i Innsbruck.
Det er også Georg Philip Telemanns fødselsdag i dag, og da jeg skulle finne musikk av ham, fikk jeg noe å grave i. Det var hans obokonsert i G-dur som sendte meg ut på en lang ettersøkning. Åpningen av konsertens 1. sats ligner mistenkelig på åpningen av 2. sats i Bachs cembalokonsert i f-moll. Bach var fire år yngre enn Telemann, og spørsmålet var: Hvem hadde etterlignet hvem?
Omsider fant jeg artikkelen Bach, Telemann, and the Process of Transformative Imitation in BWV 1056/2 av Steven Zohn og Ian Payne. Den så ut til å handle om akkurat det jeg lurte på, men det tok et kvarters tid å komme seg gjennom diverse passordbarrierer for å kunne lese artikkelen, og den var på 40 sider og på musikkfaglig engelsk. Da er det godt å være sta.
For Bach og Telemann hadde, viste det seg, et ganske nært personlig forhold. Det må man tro, siden Telemann var fadder for Bachs sønn Carl Philipp Emanuel. Artikkelen sannsynliggjør også at Telemanns komposisjoner var godt kjent for Bach – han kan til og med ha dirigert noen av dem. På Bachs tid var det heller ikke uvanlig – stadig ifølge artikkelen – at kunstnere (både komponister og andre) lånte av hverandres verker. Og det var sannsynligvis Bach som «lånte» av Telemann.
Her er de første 45 sekundene av Bachs cembalokonsert (2. sats – hør gjerne hele konserten); Telemanns obokonsert står nedenfor. For sammenligningens skyld går begge her i samme toneart. Nedenfor står alle de tre musikkeksemplene jeg valgte av Telemanns mange komposisjoner.