Bloggeren er sær og vanskelig (se Om bloggen på menyen øverst), og har derfor reservert seg mot digital kontakt med det offentlige. Det er gjort av prinsipielle grunner, men bl. a. denne bloggen gjør at hverdagen blir ganske digital. Her kommer noen eksempler,
Under forarbeidet til blogginnleggene blir søkefunksjonene på nettet (for det meste Google) flittig brukt. Når innleggene skal skrives, har jeg stor glede av mobilappen Speechnotes, der det jeg leser inn kommer frem som tekst skrevet på mobilskjermen. Dette kan lastes ned på min PC, og siden appen har mange artige tolkninger av ordene jeg har sagt, er det helt nødvendig med em etterfølgende gjennomgang.
Mobiltelefonen er ellers min faste følgesvenn i snor rundt halsen, og var en viktig sikkerhetsanordning til jeg fikk trygghetsalarm. Den (alarmen) er digital, og den virker! Det fikk jeg ufrivillig erfare da mikrobølgeovnen svidde et rundstykke og sendte en røyksky ut av kjøkkenet. Brannalarmen gikk, og det tok kanskje fem sekunder før Stendi var på høyttalertelefonen hvor jeg kunne melde at det var falsk alarm. Det var imidlertidig ikke nok for Stendi, som stilte en rekke kontrollspørsmål for å forsikre seg om at det virkelig var falsk alarm og at jeg ikke var skadet.
Ved nærmeste dagligvarebutikk er det pakkeautomater for Posten og PostNord. Postens prøvde jeg for en stund siden, og fikk melding om at pakken kunne hentes i pakkeutleveringen på Sandvika storsenter (det var nettopp den turen jeg hadde tenkt å slippe ved å bruke pakkeautomat). PostNords automat prøvde jeg i forrige uke. Jeg måtte installere en mobil-app, og foran automaten virket alt, bortsett fra det å åpne luken til min pakke. Med appen kunne man også ringe til kundeservice, der jeg fikk svar «allerede» etter ti minutters venting. Kundeservice tilbød seg å hente pakken for meg og levere den på døren – i neste uke. Den ble levert onsdag kveld i halvti-tiden. Appene – både fra Posten og PostNord – er nå slettet.
Jeg minner om første bud innen IT: Mennesket er maskinen overlegent.