Teknisk problem som ble løst

Blid-ting – kategori-betegnelsen på dette innlegget – er inspirert av kategori-betegnelsen biting, som er omtrent det motsatte. Men i innlegg som er merket blid-ting, bites det ikke. Dette handler om noe ekstra positivt, gjerne litt uventet.


  • Som blogg-abonnentene kanskje fikk med seg, hadde bloggen tekniske problemer sist uke. En nødløsningsutgave utkom til vanlig tid fredag, mens den fulle ukeutgaven kom først på lørdag. Dette skjedde:

Under korrekturlesing av bloggen forsvant plutselig nettforbindelsen. Det viste seg å gjelde bare den «nye» (siden 2020) versjonen av bloggen, ikke den gamle (de har hver sin nettadresse). Dette fant jeg ut ved hjelp av substitusjonsmetoden (hvordan fungerer noe annet i den samme sammenhengen? ), som vi filologer er fortrolige med.

I fortsettelsen gjorde jeg bruk av alle mulige omveier og mine begrensede datatekniske kunnskaper for å nå frem til den nye versjonen av bloggen. Blant annet prøvde jeg diverse netsh-kommandoer, jeg kjørte en nettverksanalyse og jeg prøvde å nå den aktuelle nettadressen fra mobiltelefonen (substitusjonsmetoden igjen). Akkurat da jeg hadde konstatert at problemet lå på selve nettadressen, som er lagret hos Loopia, var klokken 19:00, som er tidspunktet da Loopias kundeservice stenger – og det var fredag …

Men lørdag klokken 14 var kundeservice åpen, og jeg fikk hjelp. «Hei, der var det visst noe med en IP-adresse. Prøv nå!» sa den svenske engelen hos Loopia (han sa det på svensk), og da virket alt som det skulle. Det har det også gjort senere.

Loopia har vært mitt webhotell siden slutten av forrige årtusen. Hvordan Loopia ligger an prismessig i sammenligning med andre, har jeg ikke undersøkt. Men hjelpen jeg fikk denne gangen, er verd det jeg betaler. Jeg håper at han som hjalp, får sin velfortjente andel!


Til innholdsliste for denne utgaven

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *